FAQ

Heb je nu een vraag en kun je ons niet bellen, bijvoorbeeld omdat de winkel gesloten is, dan kun je hieronder je vraag stellen. Maar misschien staat je vraag wel in de top 10 van meest gestelde vragen. Dan heb je direct antwoord.

Top 10 meest gestelde vragen

Hoe vaak moet ik mijn bergschoenen invetten?
Wij adviseren voor en na een wandelvakantie de schoenen van onderhoudsmiddel te voorzien. Bij dagelijks gebruik is het zaak het leer niet te laten verharden. Daarvoor mag het geen water opnemen en dient onderhouden te worden wanneer dat wel dreigt te gebeuren. Vaker onderhoud plegen is nooit verkeerd zolang er maar niet te dik gesmeerd wordt. De schoenen moeten wel kunnen blijven ademen. Mochten ze toch nog nat zijn geworden, laat de schoenen dan altijd langzaam drogen. Dus niet bij de verwarming of een kampvuurtje.

Kan ik donsproducten zelf wassen?
Breng donsproducten nooit naar de stomerij, maar stop ze gewoon met donswasmiddel in de wasmachine. Laat de machine na het wol of fijn-was programma licht centrifugeren en hang het product daarna 5 dagen te drogen. Tussendoor iedere dag een keer opschudden om het geklonterde dons weer los te maken en over de banen te verspreiden. Gebruik nooit een gewoon wasmiddel. De klonten zullen dan klonten blijven. Dons zelf kan prima tegen een wasdroger. Maar een wasdroger mag alleen gebruikt worden wanneer de buitenstof van het dons product van hittebestendig materiaal is gemaakt. Bv katoen. Dunne nylon stoffen kunnen aan de trommel vast smelten.

Hoe moet ik het gewicht verdelen in mijn rugzak?
Laad zwaardere dingen, als bv brander en pannenset, verder naar boven in de rugzak tegen het rugpand aan. Gebruik het ondervak voor licht volume zoals bv een slaapzak. Vul de rest op met kleding. Gebruik het topvak en de zijvakken voor spullen die je vaak nodig hebt. Hang nooit spullen los buiten aan je rugzak. Dat zorgt voor onbalans en het kan nat worden. Koop daarom nooit een te kleine rugzak zodat alles er goed in kan. Ook de tent. Haal die uit het foedraal en maak losse rolletjes van de binnen- en buitentent en berg die op dezelfde manier als de kleding op. Stop de haringen tussen de schouderbladen en de stokken tussen de compressiebanden aan een zijkant. De wandelstokken voor de balans aan de andere kant.

Kan ik mijn Gore-tex jas op waterdichtheid laten testen?
Ademende regenkleding is waterdicht doordat er tegen de buitenstof, aan de binnenkant, een coating of laminaat gezet is. Als dat beschadigd is kan het zijn dat er lekkage optreedt. Bij Gore-tex ProShell laminaten gebeurt dat meestal pas na 8 jaar intensief gebruik, maar met de meeste goedkopere coatings kan dat al binnen 3 jaar zijn. Het beschadigt makkelijker door bv het schuren van de rugzakbanden. Ook het gebruik van zonnebrand of muggenmiddel kan de waterdichtheid aantasten. Meestal uit zich dat bij de kraag van een jas. Het is dus beter om de nek te beschermen met een col dan met agressieve smeermiddelen. Soms is een jas echter niet lek, maar word je nat door condens. Dat gebeurt bij een luchtvochtigheid van 80% en hoger of wanneer de jas vervuild is. Om te bepalen of het echt lekkage is, kunnen wij het kledingstuk gratis voor je testen met een waterdrukmeter.

Wat houdt ‘minimum weight’ in bij tenten?
Fabrikanten geven het gewicht van hun tenten vaak wat ondoorzichtig op. Dat doen ze om elkaar af te troeven. Ze spreken van min. weight, max. weight, total weight etc. Omdat iedere grondsoort eigenlijk andere haringen vereist en niet iedereen het foedraal meeneemt, laten ze de meegeleverde haringen en foedraal vaak buiten de gewicht opgave. Om te weten wat het werkelijke complete gewicht van een tent is, moet je hem toch echt op de weegschaal leggen. Dat geldt overigens voor veel outdoor producten. Oriënteren en vergelijken op gewicht op internet is dus niet altijd een slimme aangelegenheid. Op onze site nemen we de opgegeven gewichten van fabrikanten over. In de winkel leggen we de spullen echter graag voor je op een weegschaal.

Kan het zijn dat mijn Therm-a-Rest matje poreus is?
'Zelf opblazende’ matten kunnen, wanneer ze niet hard meer blijven, lek zijn of poreus. Een lekke mat is makkelijk zelf te plakken met Seamgrip. Hou hem, om het lek te vinden, gewoon opgeblazen onder water zoals je zou doen met een fietsband. Een poreuze mat is niet meer te repareren. Heb je een echte Therm-a-Rest dan is de kans vrij klein dat hij poreus is. De 1e in 35 jaar moeten wij nog tegenkomen. Ingeleverde Therm-a-Rest matten blijken altijd gewoon lek te zijn. Van andere (imitatie) merken komt poreusheid vrij regelmatig voor binnen vijf jaar na aankoop. Dat is ook precies de reden, dat we alleen maar Therm-a-Rest verkopen. Het kan ook gebeuren dat de buitenstof los laat van de vulling en er een bult op komt. Dat valt meestal onder garantie. Behalve als er (per ongeluk) een hete pan op heeft gestaan. De bult is dan ook precies rond en de vulling eronder gesmolten.

Hoe krijg ik de nare lucht van mijn Teva’s af?
Kunststof sportsandalen van alle merken hebben nogal eens de neiging te gaan stinken. Dat komt omdat huidsmeer en schilfers opgegeten worden door bacteriën. Omdat het kunststof is, zit het vocht niet in het materiaal maar erop. Daardoor kan er veel zuurstof bij en gedijen de bacteriën goed. Door de sandalen regelmatig te reinigen met antibacteriële zeep kan dit voorkomen worden. Gewoon een half uurtje in de Dettol leggen en dan schoon schrobben dus. Een andere manier is de voeten voor gebruik in te spuiten met een speciale voeten-deo. Een nachtje in de diepvries werkt (tijdelijk) ook voortreffelijk. Als we geen sokken zouden dragen in schoenen (die we regelmatig uitwassen) dan zouden de schoenen ook gaan stinken. Veel merken leveren de sandalen nieuw af met een antibacteriële behandeling. Deze slijt er echter binnen de kortste keren vanaf en dan is schoonmaken de enige optie. Daarna kun je ze wel met Mirazyme weer behandelen, waardoor het antibacteriële laagje weer aangebracht wordt.

Waarom adviseert de GGD katoenen kleding voor de tropen?
Om te voorkomen dat mensen onwel worden door de hitte in de tropen, wordt katoenen kleding geadviseerd. De katoen wordt nat van het zweet en de luchtvochtigheid, waardoor het lichaam afkoelt. Dat kan echter ook een nadeel zijn. In de wind (op een boot of in een open auto) koel je dan te snel af, wat een windchill op kan leveren. De GGD wil echter niet dat mensen in goedkope synthetische kleding op reis gaan. Wij adviseren alleen katoen te dragen in droge hitte van woestijngebieden of savanne. In een hoge luchtvochtigheid van bv het tropisch regenwoud is speciale synthetische of merino wollen kleding de beste optie.

Kan ik mijn klamboe zelf (opnieuw) impregneren?
Ja dat kan. Alleen valt het middel in Nederland onder de biopesticiden wet en is een toelatingsnummer nodig om het te mogen verkopen. Zo’n toelatingsnummer aanvragen is echter zo duur, dat niemand in Nederland dat aan het middel kan terug verdienen. Daarom is het hier niet te koop. Het is ook niet zo belangrijk om je klamboe te impregneren. Wij hebben getest dat een mug pas na 20 seconden dood van de klamboe valt als deze geïmpregneerd is. Als je tegen de klamboe aan ligt, ben je er dan allang doorheen gestoken. De hoeveelheid muggen in de kamer wordt er wel door verminderd, waardoor de kans gestoken te worden kleiner wordt. Dan moeten er natuurlijk wel ramen of horren in kamer zitten wat rond de evenaar door de hoge temperaturen niet altijd het geval is. Verder werkt zo’n impregnatie maar een paar dagen. Het gif is altijd van de permetrine-familie en dat kan niet tegen licht. De aangegeven werkzaamheid van 2 jaar op het middel of de geïmpregneerde klamboe is dus een beetje aan de ruime kant. Een paar dagen ligt dichter bij de waarheid. Overigens wordt permetrine gewoon afgebroken door onze lever en is alleen schadelijk voor insecten. Het zijn de middeltjes die ze toevoegen om permetrine het langer houdbaar te maken die kankerverwekkend kunnen zijn. In Nederland mag dat niet. Koop dus nooit ter plaatse een geïmpregneerde klamboe!

Kan ik een product wat elders is gekocht ook bij jullie brengen voor garantie?
Ja dat kan. Tegen vergoeding van 15 euro zullen we het product dan voor je opsturen naar het merk en het garantie traject verder afhandelen. Mocht de klacht geen garantie geval zijn maar kan het merk het wel repareren, dan zullen we eerst de kosten daarvan doorgeven voordat tot reparatie overgegaan wordt. 
Laatst bekeken